dag5 Yosemite National Park

7 september 2015 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Morghu menshuuuu.

Vandaag 1 van de hoog(s)te punten van onze reis.
Glacier Point in Yosemite National Park!!! Een uitkijkpunt van bijna 1 km hoog..wat uitkijkt over de bossen van het grootste park van de usa.

Maar voordat we kunnen vertrekken natuurlijk eerst ontbijten.
Aangezien het vandaag Labor Day is in Amerika hebben ze een RED, WHITE & BLUE special.
Pannekoeken met blauwe bessen, rode aardbeien erop, en witte slagroom met ei en bacon...gho...zou zo een koningsdag special kunnen zijn.
Ik hou niet van blauwe bessen...of aardbeien...of welke fruit dan ook dus ik ga voor French toast ( wentelteefjes) met ei en bacon.

Na het ontbijt dacht ik eraan om de auto even op de foto te zetten...kunnen jullie die ook zien.
Lekkere ruime Kia...1tje die ik thuis ook wel zou willen hebben...

Affijn....we gaan de weg op...tis een uurtje rijden door de bergen heen naar Glacier Point.
Het is best druk voor een dinsdag maar steeds denken we eraan...oja...tis een feestdag.
Het is echt een indrukwekkende omgeving hier hoor....maar jeetje wat is alles droog en dor.
Overal langs de kant van de weg zie je zwarte boomstammen, bruine bladeren of hele stukken zwarte grond.
En als je een stukje groen ziet dan is dat grauw,doods groen...
Maar ja.....Californie heeft nu ook te maken met de heftigste droogte sinds jaaaaaren..dus bosbranden onstaan hier bijna spontaan.
een stukje glas of metaal wat de zon reflecteerd kan al de oorzaak zijn van grote branden...
Zeer indrukwekkend!!!

Als we de jaarlijkse parkpas betalen ,om alle nationale parken in te mogen ,komt er een bloedmooie kanarie gele auto naast ons staan....Ooit gaan Paul en ik die eens huren als we met ons 2tjes zijn.
Ik kijk naar de bestuurder en.....zie ik dat nou goed???!!! Er zitten 2 omatjes in de auto met grote koffers op de achterbank.
Lekkere vlotte dames dus die weten wat leuk is!!! En oma is niet bang om te rijden over die bergweggetjes...ze trapt er aardig op.

Als we bij Badger Pass aankomen is de weg naar boven afgesloten, maar dat hadden we al verwacht...als er boven geen parkeerplaatsen meer zijn dan moet je hier parkeren
En gaat er een gratis shuttlebus naar boven toen.
Na 40 minuten in de hete zon staan wachten kunnen we dan eindelijk met de bus naar boven..We zijn heel benieuwd want tot nu toe is het vrij mistig geweest en is de lucht gevuld met en mix van mist en rook.
Een paar 100 km verderop woeden heftige bosbranden en heeeeel lichtjes ruik je dat en zie je dat in de lucht.
Als we de parkeerplaats verlaten zien we dat de weg weer is vrijgegeven....dus iedereen mag nu met eigen auto naar boven rijden....lekker is dat....maar ok....met de bus kunnen we alle 4 van het uitzicht genieten ipv rijden en te navigeren.

De weg naar boven is smal, en gaat ERG hoog...hoogste punt: 7000feet....dat is 2.13 kilometer....arme bus....en dan die haarspeldbochten....netjes hoor.
Maar het is wel extreem diep direct naast de weg...brrrrr...

Het uitkijkpunt ligt op 3000feet-914 meter en daar aangekomen zagen we al dat het foute boel was....niks uitzichtpunt....je kunt amper 500 meter voor je kijken.
De mix van mist en rook verpest elke vorm van uitzicht.We maken wat wazige foto's en zijn eigenlijk binnen 10 minuten weer klaar.
Nog even het winkeltje bezoeken en dan sluiten we achteraan in de rij voor de retourbus.
En die komt een minuut of 40 later aanrijden....maar is net vol voordat wij erin kunnen, dus weer 15 minuten wachten.
Gelukkig is het super mooi weer.

Onze bus komt eraan en wordt bestuurd door een senior vrouwtje....wat een leuk klein vrouwtje jho!!! Het stuur is nog groter dan zij zelf is.
Tijdens de rit naar beneden krijg ik met elke bocht meer respect voor het vrouwtje...wat een stoer mens!!! Ik MOET een foto van der hebben..dus dan maar via de spiegel.

Door al het nutteloze wachten vandaag is het stiekem toch al 15.30 uur geworden en om te gaan doen wat we van plan waren moeten we nog zeker 1,5 uur verder rijden..plus nog eens 3 uur terug, en waar we heen zouden gaan is ook 1 dichte mist/rook.......We besluiten unaniem om lekker rustig naar het hotel terug te tukkelen en daar even lekker te genieten.

Onderweg stoppen we nog een paar keer voor wat foto momentjes en ik probeer al rijdend( Paul rijdt) een foto te maken van een busje voor ons met de grote sequoia bomen erachter zodat je goed het hoogte verschil kunt zien...en dan zijn dit nog de kleine boompjes!!!

Bij ons hotel aangekomen gaan we even in het hotel winkeltje neuzen en gaat Paul even poseren voor een doorsnede van een echte sequoia boom.
Als de rest met de auto naar boven gaat ( hotel bestaat uit losse gebouwtjes die hoog liggen) besluit ik de trappen te nemen.
En net onder ons balkonnetje lopen allemaal wilde hertjes.....wat leuk....en als we aan de koffie zitten, komt er ook een mega grote grijze eekhoorn...Ik zie hier bij het hotel meer wilde dieren dan we de hele dag gezien hebben.

De hertjes lopen relaxt onder ons balkon door terwijl wij aan de koffie zitten.....wat relaxt is dit zeg...
Even een ver-mist/ver-rookt dagje toch goed gebruiken om van alle foto's een back up te maken.

Dan gaan Jan, Paul en ik even wat eten. We nemen daarna nog wat te drinken en om 22.30 uur gaan bij Paul de luiken dicht.
Om 23.20 uur (over 10 minuten dus) ben ik ook klaar en kan ik ook voor het eerst deze vakantie voor midden nacht het bed induiken.

Morgen hebben we weer een rijdagje met niet al te veel op de plannen....
Dus ik zeg...slaap lekker / werkse.

1. Sylvia:
    8 september 2015
    Mooi om te lezen Edwin wacht het volgende avontuur af!!
  2. Evert Nieuwenhuis:
    8 september 2015
    Wat een fantastisch verhaal,ik kan het zo voor mij zien.
    Jammer van het uitzicht,maar er valt nog genoeg te zien de komende dagen.
    Tot morgen dan maar weer.