Dag2 San Francisco

4 september 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een hele dag in San Francisco door te brengen.
We starten met een onbijtje waarna we een stukje gaan wandelen naar Union Square.
Dat is een kleine 10 minuten lopen vanaf ons hotel door de duurdere winkelstraat.
Prada, louis Vuitton, Victora secrets etc etc.
Op Union Square springen we in de Hop On Hop Off (hoho )bus om naar Fishermans Warf te gaan.
Een cabrioversie van een engelse dubbeldekkerbus rijdt ons door San Francisco en onderweg horen we wat informatie.
Onze tickets zijn 48uur geldig en daarmee is de hoho ons belangrijkste vervoersmiddel.

Aangekomen bij Fishermans warf is het allemaal nog vrij rustig, winkels zijn nog dicht en her en er lopen groepjes toeristen.
Beetje tam allemaal en ik krijg het zelfde gevoel als 9 jaar gelden toen ik hier voor het eerst was.
Het geval van....jeetje is dit nou alles??? Maakt iedereen hier altijd zo'n heibel over?? Tamme stad.

We wandelen een km of 2 door naar Pier 35...daar vertrekt de boot naar Alcatriz Island.
Van ons reisbureau hebben we gratis kaartjes gekregen om het eiland, en gevangenis, te bekijken.
Wat het weer betreft hebben we echt ontzettende mazzel, San Francisco staat erom bekend mistig , koud en vochtig te zijn maar vandaag niet.
Het is een strak blauwe lucht, brandend zonnetje, graad of 24 en een verkoelend windje....heerlijk dus om tijdens de 10 minuten durende overtocht te genieten.

Alcatraz gevangenis ligt boven op een rots, en om er te komen moet je een hoogte verschil van 13 verdiepingen overbruggen via zeer steile paden.
Maar gelukkig staan er veel bankjes dus halverwegge kunnen we even op adem komen en genieten van het uitzicht.
De gratis (Nederlandse) audiotour slaan we over want die duurt ons te lang, maar we gaan wel even binnenkijken.
Jeetje wat een kleine celletjes zeg.... en wat veel in 1 ruimte, 20 cellen op een rij en 3 boven elkaar....zoiets zouden ze nu weer moeten bouwen, hoezo cellentekort??
Onee, dat mag niet want ook zware criminelen hebben tegenwoordig recht op privacy, schuimveer matrassen en supersnel internet in hun cel.

We vinden het alle 4 leuk om even gezien te hebben maar na wat schimmelende ruimtes, stinkende hokken, en saai opgestelde museumstukken gezien te hebben willen we weer naar buiten.
We wandelen rustig weer naar beneden en kunnen vrijwel meteen met de boot mee terug naar het vaste land.

Hier aan gekomen sjokken we om ons gemakje terug richting het punt waar de hoho bussen staan.
Jeetje wat is de stad in die 1,5 uur veranderd zeg!!! Er lopen duizende toeristen rond, busladingen zakjapaners, goeie en slechte straatartiesten, en meer souveniers winkeltjes dan Volendam,Amsterdam en Valkenburg bij elkaar....Ik vind het heerlijk om te zien.
San Francisco.....de stad waar iedereen zichzelf kan, mag en wil zijn...in 1 oogwenk zie je zo 15 verschillende type mensen.
Chinese dames in traditionele mooie kleding lopen 4 meter naast vrouwen met maatje 48 die in een string lopen. En 10 meter verderop lopen dames in dure mantelpakken en zaken koffers in de hand..... Ik hou ervan!!!
(Hmmm...ja...wacht.....nou ja...je snapt wel wat ik bedoel hoop ik, kep de heren er maar even buiten gelaten)

Net voordat we bij de bussen zijn, zie ik ineens een Johnny Rockets zitten.
Daar hebben we vorig jaar in Florida super lekker gegeten dus we besluiten om hier te lunchen, dat bleek een goeie keuze.
Heerlijke sandwiches!!!

Dan klimmen we aan boord van een andere hoho route.
Deze brengt ons net over de Golden Gate brug heen.
Omdat het een cabrio dubbeldekker bus is mag je niet staan of je handen omhoog steken etc, dat is STRENG verboden..
Er lopen trolleybus kabels over de weg en laaghangende bomen etc.
Maar onze chauffeur denkt daar anders over....jeetje wat is die vent goed zeg....zelden zo n goeie tourgids meegemaakt ( en ik ben er zelf 1 geweest kun me nagaan)
OVeral waar de bus even staat begint ie iedereen aan te moedigen om toch vooral even te gaan staan om goeie foto's te maken...PLEASE PEOPLE STAND UP, GET OFF YOUR BEHIND AND TAKE THAT PICTURE.....TAKE IT....MOVE THAT BODY AND SNAP TILL YOU DROP.... waarom een foto van $75 kopen als je hem ook zelf kunt maken..etc etc......geweldige vent!!! Maar tijdens het rijden zelf moet je natuurlijk wel blijven zitten anders ben je zo dood....viaducten komen 60 cm boven je langs.

Aan de andere van de brug stapen Paul en Jan even uit om wat skyline shots te maken van San Francisco terwijl Karen en ik in de bus blijven om de stoelen bezet te houden.

Als we terugkomen bij het verzamel punt moeten we meteen weer in de andere hoho tour springen die ons weer terugbrengt naar ons startpunt.
Wat een heerlijk systeem, je leert de stad kennen, ziet dingen en hoeft niet al die heuvels op te klauteren, want trust me...er zitten steile stukken tussen!!
(Paul en ik hebben het 9 jaar geleden lopend gedaan, nooit mee.hahaha)

Savonds besluiten we te gaan eten in Mels Drive-in en terwijl we er zitten zien we allemaal foto's van Richie.....uit de vroegere serie Happy Days.
( voel me ineens heeeeel oud dat ik dat ken)
Blijkt dat die serie in Mels Drive-in is opgenomen maar niet deze ( ik herken hem tenminste niet zo)
Na een heerlijke meatloaf is het gedaan voor vandaag.
We nemen nog even de planning van morgen door en dan gaan we slapen,
althans.....Paul slaapt..ik ben nog druk aan het typen van dit verslag.

Ik had wat lichte hoofdpijn van de slaaptekorten de laatste dagen maar zo lekker op een stoel hangend, voor het raam, uitkijkend over San Francisco by night en lekker verhaaltje schrijven werkt heel goed.

Toch is het intussen stiekem 0.20 uur geworden dus ik ga lekker afsluiten.
OP de kamer heb ik helaas geen gratis wifi dus kan morgen pas de foto's erbij plakken en online plaatsen.
( we hebben ipv gratis wifi op de kamer een tablet op de kamer waar internet opzit)

Morgen hebben we, als het goed is, weer een leuke dag San Francisco voor de boeg.
Uitslapen, winkelcentrum , hohotour door de parken, hohotour door San Francisco in het donker en savonds nemen we alvast afscheid van de stad met een lekkere cocktail in THE VIEW LOUNGE.

Slaap lekker ( In jullie geval, werkse)

1. Willy:
    6 september 2015
    Hee fotograaf/schrijver ga jezelf ook op de foto. Mooie foto's.
    Jullie zien veel goed om dit vast te leggen. Groetjes
  2. Edwin Nieuwenhuis:
    6 september 2015
    Hey die hey aunty Willy..ik sta wel op wat foto's hoor...maar dit is maar een fractie van alle foto's die gemaakt worden....En ook alleen mijn eigen gemaakte foto's...