Zuiderlijk Yellowstone

25 september 2018 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

En wederom een hele goeie morgen allemaal.. of avond, of nacht.. of wanneer je dit dan ook leest.

Vanmorgen weer veeeeeel te vroeg wakker geworden... Die verdomde Chinezen kunnen ook echt NIET zachtjes doen!!
Om 6.40 uur staan de eerste alweer op de gang te schreeuwen naar elkaar.
Zie je het voor je??? 1 staat aan de begin van de gang te schreeuwen naar een ander die nog ergens 10 kamers verderop staat.
SHUT THE F.CK UP...

Dan maar mijn mail checken, kijken of ik al een nieuw contract aangeboden heb gekregen van de werkgever of niet.
Maar nee.. nog steeds geen mail.. lijkt erop dat ik pas maandags weer te horen krijg of ik vrijdags nog werk heb. haha.

Als ook de rest wakker is gaan we rond een uurtje of 9 ontbijten en ons klaar maken om te vertrekken.
Eerst even langs de Subway om lekkere lunch broodjes te halen voor vandaag en even te tanken.
En dan duiken we Yellowstone weer in.

Meteen merken we al dat het druk gaat worden in het park.. en dan bedoelen we DRUK!!!
Er staat zelfs al een rij om het park in te kunnen.. dat gaat gezellig worden vandaag.

Nog half slaperig rijden we richting de rondweg en slaan we af richting het Zuiden.
Niet veel later zien we links en rechts de 1e wolkjes met hete stoom al uit de grasvelden omhoog komen.
De geisers.... En je begint ook al een lichte zwavelgeur te herkennen...Pffff de geur van rottende gekookte eieren op de vroege morgen.. BHA.
We slaan een klein eenrichtings weggetje in die langs een riviertje loopt en daar maken we meteen al een paar schitterende fotos.
Terwijl Paul, Jan en ik de auto even uitgaan om verderop een foto van een waterval te maken, krijgt Karen ineens bezoek van een bizon.
Op nog geen 2 meter afstand sjokt het mega dier rustig langs de auto..
Wij hebben er helemaal niks van meegekregen maar gelukkig heeft Karen snel een foto van het dier kunnen maken.

Als we doorrijden komen we weer op de rondweg uit en die volgen we.
Het valt me wel op dat we vrij weinig bizons zien lopen.. alleen een enkele eenzame man-bizon maar geen grote kuddes.
Vreemd...
Op de achterbank en ikzelf wordt heftig door de bomen getuurd of we niet ergens een Yogi bear zien lopen maar nee.. Helaas.
Om die tegen te komen hadden we toch echt een uurtje of 4 eerder hier moeten rijden, voordat de 1000den autos over de weg rijden.

Via diverse zijwegen en parkeerplaatjes bekijken we de verschillende soorten geisers.. Sommige stomen alsof er een miljoen waterkokers aan staan en anderen borrelen alleen wat heet water omhoog. Sommige zijn vieze blubbende modder poelen en weer anderen zijn schitterend gekleurd..
Toch wel heel bijzonder om te zien dat we hier gewoon over de krater van een vulkaan rijden die dus nog zeer actief is.
Ooit komt de voorspelling uit en dan blaast deze hele krater op tijdens een vulkaan uitbarsting...
Wetenschappers hebben berekend dat als dat gaat gebeuren, dat 80% van de wereld te maken gaat krijgen met aswolken.
Dus ik zal me gedragen en op mijn teentjes lopen hier.

Zo rijden we lekker rond en maken we vele foto's.
Het begint wel steeds drukker en drukker te worden in het park en er zijn zelfs parkeerplaatsen waar we niet eens meer op kunnen komen.
Die slaan we dan ook maar over en eventueel doen we die morgen ochtend nog wel even.

Ongeveer 70% van de bezoekers zijn van Chinese afkomst, en zoals al eerder aangegeven, is dat maar een vreemd volkje.
Elke steen die ze zien liggen moeten ze een selfie mee maken, ze laten scheten terwijl je achter ze staat, ze laten boeren in je gezicht... Bha.. wat een goor volk..
En als ze dan ook nog voor mijn voeten gaan schuifelen en weigeren aan de kant te gaan als ik dat netjes vraag, moet ik me echt wel inhouden om niet per ongeluk een klein duwtje te geven.. OEPS.. sorry.. ben je in een kokende geiser gevallen??
Hahaha nee natuurlijk doe ik dat niet!!!! Maar ooo wat zou het hier lekker rustig zijn zonder al dat geschreeuw, gescheet en geboer...
We horen ook diverse Amerikanen hun onvrede uiten over "those people"

Na wat adem in-adem uit momentjes en vloekerijen in de auto ( niet alleen van mij maar van ons allemaal)
komen we aan bij Old Faithful... Het is hier mega druk maar gelukkig vinden we een parkeerplekje helemaal vooraan.
Ik wandel snel naar de geiser zelf toe om te kijken wanneer de volgende uitbarsting verwacht wordt terwijl de anderen even een winkeltje in duiken.
Als ik aankom bij de geiser zelf is het echt ongelooflijk druk.. alle bankjes zijn bezet (100den bankjes staan hier)
En mensen staan rijen dik te wachten.. het teken dus dat het elk moment kan gaan gebeuren.
Ik loop snel terug naar het winkeltje om de rest op te halen en als we nog geen 5 minuten bij de geiser staan begint hij te sputteren.
Eerst langzaam en pruttelend... tot er ineens enkele hoge stralen kokend water uit de grond omhoog schieten... uiteraard met een enorme hoeveelheid stoom.
En toch... was dit maar een kleine en korte uitbarsting.... 10 jaar geleden waren we ook hier en toen duurde hij veel langer en spoot hij ook vele meters hoger..
Maar.. het blijft een mooi gezicht.. zeker vandaag met een strak blauwe achtergrond...
Na dit korte schouwspel der natuur vliegt iedereen alle kanten op.. net een mierenhoop waar kokend water op is gegooid..
WIj besluiten even bij de Old Inn te gaan kijken.
Het oudste gebouw van heel Yellowstone wat dienst doet als hotel.. en die lobby... werkelijk NIET GEWOON zo gaaf.
Alles van hout en gebouwd om een stenen schoorsteen die groter is dan een gemiddelde huurwoning.
Schitterend gewoon!! Maar ook hier weer stampie druk.

Als we uitgekeken zijn rijden we nog een 10 minuten door om daar onze Subway broodjes op te gaan eten midden in het bos.
Overal staan waarschuwings borden wat je wel en niet moet doen als je beren tegen komt.. en dat de geur van eten beren kan aantrekken.
Wel heel leuk en gaaf om zo je broodje te eten.. En we zijn niet alleen hier hoor.. er staan nog 5 van deze picknick tafels op deze plek en allemaal zijn ze bezet door families of stellen die hun hele tafel dekken en grote taarten en dozen vol donuts bij zich hebben.

Als we de lunch op hebben rijden we nog een stuk door naar Yellowstone Canyon om daar wat fotos te maken en naar de diverse watervallen te kijken en dan is het alweer tijd om naar het hotel terug te gaan...

We besluiten om lekker makkelijk iets bij de mac te gaan eten en daarna is het tijd om de koffers weer in orde te brengen en klaar te maken voor vertrek.
We hebben een schitterende tijd gehad in Yellowstone maar we gaan weer een stapje verder.

Morgen naar Jackson... onze laatste bestemming van de Rocky mountains reis ( vanaf daar gaat de rit naar Las Vegas starten)

Ik zeg ... tot laterssssssssssssssssssssss.

(fotos van vandaag volgen later)

1. Bep:
    26 september 2018
    Jullie hebben mooie dingen gezien maar het mooiste komt nog Jackson hole en las Vegas geniet ervan allemaal
  2. Evert Nieuwenhuis:
    27 september 2018
    Een mooie afsluiting van een geweldige rondrit door de Rocky's. Prachtige foto's met veel kleuren, ik heb er van genoten en zal er zeker nog een keer naar kijken.
  3. Edwin Nieuwenhuis:
    27 september 2018
    We zijn nog niet klaar hoor... nog 2 dagen salt lake city en daarna nog 4 dagen Las Vegas.