Rustdag in West-Yellowstone

23 september 2018 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Morghuuuu.

Zoals in het vorige verslag aangegeven hebben we een rust dag ingelast..En na afgelopen nacht heb ik die zeker nodig.. nog meer dan gisteren.

Na mijn glaasje Baileys viel ik na een minuut of 40 snel in slaap, ja.. 40 minuten is snel voor mij.
Maar helaas werd het een nacht met korte slaapjes...
Het is een erg oud hotel en de vloeren zijn van hout, de muren lijken van rijstpapier gemaakt en de bedden zijn erg smal...
Dus.. elke beweging die bezoekers 3 kamers verderop maken doet het hele hotel kraken, elke scheet die de buren laten horen we en Paul ligt dichter naast me dan ik in 12,5 jaar gewend ben...
Wat kan een mens verwant raken aan zijn mega bedje.. hahaha.
Kortom.. Edie was om de 1,5 a 2 uur eventjes wakker.

Maar ach.. daar raak je ook aan gewend op een rondreis.. slapen doen we thuis wel weer. hahaha.

Na een ontbijtje drinken we eerst rustig een koffie op de kamer en bekijken we wat foldertjes die we bij de balie vonden.
En dan gaan Paul, Jan en ik gewoon beetje rondwandelen door het dorpje heen.
10 jaar geleden was het hier erg uitgestorven.. winkeltjes waren al dicht voor het winter seizoen, restaurants waren alleen tussen 18 en 21 uur geopend en een supermarkt was meer een grote campingwinkel.
Maar ook hier heeft de tijd niet stil gestaan.. er zit nu zelfs een MacDonalds!!! MILKSHAKKKKEEEESSS!!!!

Wat ons direct opvalt is de enorme hoeveelheid Chinezen die hier lopen.
Ik noem ze on-eerbieding "Nr 33 met Sambal bij"  of afgekort NR33..
Ik kan er niks aan doen maar ik vind het een raar volk.. altijd schreeuwen naar elkaar over tientallen meters afstand in de winkels., sloffen met hun schoenen, en altijd iedereen aan de kant drukken om hun eigen selfies te kunnen maken.
En dan heb ik nog niet over hun eetgewoontes die gewoon misselijk makend zijn.
Maar ja.. ander volk, andere gewoontes zullen we maar zeggen.

De winkels en restaurants hier doen in elk geval net alsof ze heel blij zijn met de 100den Chinezen die hier elke dag opnieuw aankomen.
Meerdere bedrijven hebben zelfs een compleet Chinees menu of Chinese vertalingen op hun etalage staan.
Maar.. als de Chinezen hier niet zouden zijn, dan zou er nu geen Mac Donalds zitten hier. hahaha.

Na een uurtje of 3 rondlopen en alle winkeltjes bekeken te hebben ( en uiteraard souveniers gekocht te hebben) is het tijd voor een milkshake van de Mac.. Ja niet dus... GVD.. NO SHAKES TODAY hangt er boven de balie...
WTF... Klote Mac Donalds hier!!! hahaha.

Dan steken we maar de weg over en gaan we kijken bij het Grizzly and Wolf expedition centrum.
Hier worden beren opgevangen die ooit in aanraking zijn gekomen met " de mens"
Beren die , op hun jacht naar voedsel, een camping zijn opgelopen en daar flink hebben zitten eten, of die de stad zijn ingewandeld en de vuilniscontainers ontdekt hebben.
Deze beren zijn niet meer veilig om terug te brengen in het wild omdat ze nu de link hebben gemaakt tussen mensen en eten.
Ze zullen dus niet langer zelf voedsel gaan zoeken maar de mens gaan opzoeken om hun eten te halen.
Waarom moeite doen als de mens het kant en klaar heeft liggen??? Slimmer dieren dus!.
Maar niet veilig..
Daarom zitten ze hier en worden ze gebruikt om dingen te testen.
Zo doen ze geregeld koelbox en vuilcontainer testen met deze beren voor fabrikanten.
Een koelbox of vuilcontainer met wat eten erin wordt in hun gebied geplaatst en dan gaan ze kijken hoelang het duurt voordat de beer de container gesloopt heeft... Goed leer materiaal voor de toekomst dus en beter dan de beren afschieten.

Ook hebben ze enkele wolven en roofvogels hier in het parkje.. ook allemaal in aanraking gekomen met de mens.
Het is een klein parkje en we zijn zo uitgekeken dus is het tijd om terug te gaan naar het hotel en de rest van de dag lekker te genieten, beetje bij te slapen, foto's veilig stellen op de externe schijf en ik ga nog bezig om een nieuwe route planning te maken voor de volgende dag.

Later op de dag steken we de straat over om bij de supermarkt wat magnetron maaltijden te halen.. lekker makkelijk dus.

In de avond gaan Paul en ik nog een stukje wandelen en kijken of de milkshakes het alweer doen bij de Mac maar helaas..
Dus dan is het tijd om te gaan douchen en slapen..

Ondanks het relaxt dagje hebben Paul en ik toch een kleine 8 km gewandeld vandaag...maar het was wel een lekker rustig dagje zo.
Nu lekker slapen... See yea..