Cody-Yellowstone

22 september 2018 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

En wederom een hele goeie morgen...

Vandaag verlaten we Cody en gaan we via een hele spectaculaire weg naar West-Yellowstone.
Maar niet voordat we eerst even een ontbijtje nemen en uiteraard weer een Walmart opzoeken voor de dagelijkse verse broodjes.
Hier doen we meteen wat extra boodschappen want in West-Yellowstone zit niet zo heel veel en zeker geen grote supermarkt..
Althans... 10 jaar geleden..

Naast de Walmart zit ook een drankgedeelte en we gaan daar ook even kijken naar een lekkere Whiskey .. goed tegen de verkoudheid op de achterbank zullen we maar zeggen .
Het kunnen ook ontwenningsverschijnselen zijn natuurlijk maar we houden het voorlopig maar even op verkoudheid.
Paul neemt een kleine honing whiskey mee en ik houd het veilig bij mijn vertrouwde Baileys...

En dan is het tijd om richting de Beartooth scenic highway te rijden... ongeveer een 45 minuten hebben we nog vrij vlakke velden om door de rijden maar dan begint het...
De hellingen worden steeds steiler en steiler en de auto krijgt het ook steeds moeilijker en schakelt steeds verder terug..
En als we met een slakkegangetje naar boven rijden worden we ingehaald door een mega pickup alsof we stilstaan.
Altijd leuk die grote wagens hier..

De steile hellingen krijgen steeds meer haarspeld bochten en zo slingeren we steeds hoger en hoger de berg op.
De uitzichten worden ook steeds heftiger en na een heeeel aantal bochten staan we op het hoogste punt van onze vakantie.
Een kleine 3.5 km boven zeeniveau en dan word het toch echt even benauwd.
Niet alleen door de ijle lucht wat het ademen moeilijk maakt, maar ook door de verschrikkelijk diepe afgronden direct naast het voetpad.
BRRRR niks voor mij met mijn hoogtevrees..
Maar op veilige afstand van de randen kan ik maar 1 ding zeggen.. WAUW!!!
Wat een geweldig gezicht zeg!!!.

Als we uitgekeken zijn is het tijd om de berg af te dalen richting Cooke city.. daar zit de Noord-oostelijke ingang van Yellowstone National park.
We hebben al een Nationale parkenpas dus we kunnen direct doorrijden...
En dat is wel lekker want eerlijk is eerlijk.. na 6.5 uur door de bergen rijden is het energie niveau van ons allemaal vrij laag.
Dus nog even naar de andere kant van het park rijden, naar het dorpje West-Yellowstone en we kunnen 4 nachten bijkomen.
En dan denk je ..ooo nog even door het park heenrijden ... maar een park wat een oppervlakte heeft van bijna 9000KM2..ben je niet eventjes doorheen.
9000km2... Even nadenken dat heel Nederland 16000 km2 is... Dus Yellowstone National park is groter dan de helft van Nederland.
DING DONG!!!!!

Affijn... nog even volhouden.. we zijn er bijna vandaag..
Onderweg komen we nog wel een handvol bizons tegen dus Jan is weer helemaal happy.. maar we blijven niet lang stil staan.. we willen naar het hotel. Het laatste half uur door het park ben ik in gedachten al de planning voor de komende 3 dagen aan het aanpassen.
We moeten even een rust punt extra inbouwen... Niet alleen voor Paul en mijzelf, maar ook voor onze snotverkouden medereiziger die nu echt even een paar dagen plat moet.
Gelukkig slapen we hier 4 nachten dus dat is een GROOT pluspunt.
Ik besluit om de hele planning om te gooien om ervoor te zorgen dat we morgen helemaal niks hoeven te doen, en die keuze valt in goede aarde..Niet dat ik de enige ben die bepaalt wat er gebeurd hoor!!! Maar ja.. reisleider zijn zit nou eenmaal in mijn bloed en blijkbaar accepteert iedereen dat hahaha.

Aangekomen bij Stagecoach In en na het inchecken is de energie echt op..
Paul , Jan en ik gaan een uurtje later aan de overkant van de weg eten en na het eten ploffen Paul en ik op bed neer.
Paul met een glaasje van zijn honing whiskey en ik met mijn glaasje Baileys..
En dan is het gedaan.. de oogjes vallen dicht.

Slaap lekker peeps.. tot morgen.